II: OVERBRUG de JAPANSE BINNENZEE

SETO NAIKAI

Aangekomen in Imabari begint het tweede deel. Hierbij zal de Japanse Binnenzee, ook wel Seto Naikai genoemd, moeten worden overbrugd. Deze zee ligt tussen drie van de grote eilanden in; Kyushu, Shikoku en het grootste eiland Honshu. Mede doordat deze zee aan zoveel eilanden grenst, liggen veel enorme steden als Hiroshima, Osaka en Kobe aan haar kust. Het zal geen verrassing zijn dat bijvoorbeeld Kobe en Osaka dan ook grote havensteden zijn.

Hoewel ik op dit punt al twee van de vier grote eilanden achter mij laat, ligt de grootste uitdaging nog voor me. Het langste stuk van mijn tocht zal namelijk plaatsvinden op Honshu. Tijdens dit tweede deel kom ik langs plaatsen als: Onomichi, Okayama, Ako en eindig ik in Akashi. Hier begint tevens het stuk wat bekender terrein voor mij is. Twee jaar geleden heb ik bijvoorbeeld Okayama al kunnen bezoeken en heb ik ook de Shiminami Kaido al gefietst. Een van de zaadjes voor dit gehele avontuur.

DE SHIMINAMI KAIDO

Mensen die lijstjes hebben opgezocht over de mooiste fietsroutes ter wereld, zijn de Shiminami Kaido vast en zeker al tegengekomen. Het wordt dan ook zonder twijfel de mooiste fietstocht van Japan genoemd. De rit loopt van Imabari (Shikoku) naar Onomichi (Honshu), ofwel andersom. Hierbij doorkruist het maar liefst zes kleine eilandjes met daartussen soms imposante bruggen. Een van deze bruggen is de Kurushima-kaikyō, de langste suspensiebrug-constructie ter wereld. De route is in totaal rond de 80 kilometer, maar een van mijn grootste persoonlijke aanraders wanneer je van plan bent Japan te bezoeken. Ik kan niet wachten om hem weer te beleven.